شایع ترین اختلالات روانی در زنان از نظر بهترین مشاور آنلاین تهران
نوشته شده توسط : غزاله البهشتی

به صورت کلی به دلیل تفاوت های جنسیتی و بیولوژیکی زنان بیش از مردان دچار اختلالات روانی می شوند . در بسیاری از موارد دیده شده توسط روانشناسان تلفنی بیشتر اختلالات روانی زنان به دلیل تغییرات هورمونی می باشد که در دوران قائدگی ، زایمان و پس از زایمان ایجاد می شود و باعث می شود تا شرایط روحی زنان از حالت تعادل خارج شود . بسیاری از زنان در نقش دختر یک خانواده ، همسر ، مادر و گاهی یک زن شاغل در اجتماع به فعالیت می پردازند که همین امر باعث شده فشار روانی بیشتری بر آنها وارد بیاید و در معرض اختلالات روانی شایعی همچون افسردگی ، اضطراب و... می باشند . در ایران تحقیقات انجام شده بر روی بانوان نشان داده هر چه سن زنان بیشتر می شود ، اختلالات روانی نیز در آنها افزایش می یابد زیرا فشار های روانی نه تنها کاهش نیافته بلکه با بزرگ شدن فرزندان و بیشتر شدن مشکلات خانوادگی ، افزایش نیز می یابد . البته توجه به این نکته نیز ضروری می باشد که عوامل ژنتیکی و ارثی در کنار عوامل محیطی نقش بسیار تاثیر گذاری در بروز اختلالات روانی افراد دارد و افراد می توانند با آگاهی از نشانه ها و علائم اختلالات روانی نسبت به درمان به موقع اقدام کنند  .

شایع ترین اختلالات روانی در زنان

افسردگی : افسردگی یکی از اختلالات شایع روانی در دنیا می باشد که زنان بیش از مردان دچار آن می شوند . اختلال افسردگی ، اختلالی می باشد که فرد دچار احساساتی همچون : غم و اندوه ، کسالت ، بی حوصلگی ، فقدان و تنهایی شده و روند طبیعی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد . اختلال افسردگی با مراجعه به موقع به مراکز روانشناسی و دریافت روان درمانی و دارو درمانی می تواند به سرعت بهبود یافته و زندگی فرد را دچار مشکلات بعدی ننماید . برخی از افراد اختلال افسردگی را با اختلال دو قطبی یکسان می دانند در حالی که اختلال افسردگی بیشتر در زنان و اختلال دو قطبی بیشتر در مردان دیده می شود و به دلیل نشانه های نسبتا یکسانی که دارد ، افراد عادی قادر به تشخیص آن نیستند .  مصرف دارو های افسردگی برای افرادی که دچار اختلال دو قطبی هستند ممکن است مشکلات بیشتری را ایجاد کند به همین علت تشخیص تخصصی برای اختلال ضروری می باشد .

یکی از موارد افسردگی که در بین زنان دیده می شود ، افسردگی بارداری یا پس از زایمان می باشد که در دوران بارداری و دوران پس از زایمان گریبانگیر زنان می شود . تحقیقات نشان داده تقریبا در بین هر 10 زن یک نفر دچار افسردگی دوران بارداری یا پس از آن می شود . افسردگی دوران بارداری یا افسردگی پیش از زایمان ، درست همچون افسردگی بالینی اختلالی خلقی می باشد که بر روند طبیعی زندگی یک زن باردار تاثیر می گذارد . اختلالات خلقی معمولا  بیماری‌ های بیولوژیکی هستند که به ‌خاطر تغییرات ایجاد شده در هورمون مغز اتفاق می‌ افتد . تغییرات هورمونی در طول بارداری می ‌تواند بر مواد شیمیایی مغز مادر که مستقیما با افسردگی مرتبط می باشد ، تأثیر بگذارد . این‌ تغییرات با شرایط سخت زندگی تشدید می شود و به افسردگی دوران بارداری منجر می گردد .

اختلال اضطراب : یکی دیگر از اختلالات روانی شایع در بین زنان اختلال اضطراب می باشد . طی تحقیقاتی که در روانشناسی ازدواج انجام شده زنان دو برابر مردان احساس اضطراب را تجربه می کنند . این مسئله می تواند به علت حساس تر بودن روحیه زنان و تحمل بیشتر آنها در مشکلات باشد که فشار بیشتری را بر آنها وارد می کند . اضطراب به صورت طبیعی در همه افراد وجود دارد اما زمانی که اضطراب به شکل ترس و نگرانی زیاد و بی منطق در زندگی فرد باشد که کنترلی هم بر روی آن نداشته باشد بهتر است حتما به یک متخصص روانشناس مراجعه کرده و به آن رسیدگی شود . اختلال اضطراب شامل : فوبیا ، ترس اجتماعی ، هراس ، اضطراب فراگیر و اضطراب پس از سانحه می باشد .

اضطراب پس از سانحه به دلیل شایع تر بودن اتفاقاتی مانند ، تجاوز ، تعرض و خشونت های خانگی بیشتر در زنان دیده می شود و به همین دلیل اختلال اضطراب اساسی تقریبا 4 برابر مردان در زنان وجود دارد . بر اساس صحبت هایی که زنان با بهترین مشاور آنلاین تهران داشته اند ، آنها بیش از مردان پس از وقوع حادثه ای خود را سرزنش می کنند و خود را مقصر وقوع حادثه می دانند و از عدم کفایت خود احساسات منفی را بازگو می کنند . این مسئله می تواند ریشه در رفتار والدین افراد با دختران و ضعیف تر پنداشتن آنها نیز باشد که اثرات سوء آن تا بزرگسالی آنها را همراهی می کند .

اختلال خوردن : تمامی تبلیغات ، مجلات و دنیای مد ، استاندارد های خاصی را برای وزن ایده آل زنان در نظر می گیرند . این استاندارد های فرهنگی که سایر ، وزن و اندام زنان را مشخص می کند باعث می شود تا زنان نسبت به تغذیه و وزن ایده آل خود حساسیت زیادی نشان دهند . اختلال خوردن الکل ، اختلال گرسنگی مفرط و اختلال آنارکسیا از شایع ترین نمونه های اختلال خوردن می باشد که اختلال گرسنگی مفرط بیشتر در زنان و اختلال خوردن الکل به صورت کلی بالا تر از باقی آنان است . افرادی که دچار اختلال خوردن می باشند ، نیاز شدیدی به درمان دارند زیرا به دلیل این اختلال ممکن است سلامت جسمی فرد نیز در کنار سلامت روانی وی به خطر افتاده و شرایط زندگی وی را غیر قابل تحمل کند .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3 




:: برچسب‌ها: روانشناسان تلفنی , مراکز روانشناسی , روانشناسی ازدواج , بهترین مشاور آنلاین تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: